17 mei 2014
‘Ik kan niet schrijven hoor, dat wil ik wel even zeggen. Maar ik vind het wel heel leuk.’ Zegt B. tijdens de vertelronde. Wij knikken.
Een klein uur later leest hij zijn gedicht voor. Hij heeft een blos op zijn wangen. De groep lacht om zijn laatste zin. Hij kijkt naar zijn blaadje.
Wat B. meemaakt is in een notendop waar Het Andere Gedicht over gaat: verrassing over iets wat je zelf geschreven hebt, te zeggen hebt, verrassing over hoe daarop wordt gereageerd. Voor mensen zonder beperking – voor zover die bestaan – is dat fijn, leuk, opbeurend. Voor mensen met een beperking kan dat een wezenlijke ervaring zijn: ik heb iets te zeggen. Mensen luisteren naar me. Ik maak mensen aan het lachen! Eigenwaarde, vertrouwen in het vermogen jezelf te uiten, plezier, in taal.
Het Andere Gedicht streeft hoge doelen na: taalontwikkeling voor mensen die niet of niet goed kunnen lezen of zelfs praten, emancipatie van de verstandelijk gehandicapten, het laten groeien van het gevoel van eigenwaarde. De kracht van de werkwijze Taalvorming is echter juist de eenvoud. Vanuit de vertelronde over je ochtendrituelen ontstaan via kleine, laagdrempelige stappen de prachtigste teksten, die een inkijkje geven in authentieke levens, geschreven in authentieke taal. Die teksten komen in een boekje, op een poster, een tegeltje, in een schilderij. Door taal vorm te geven, bijvoorbeeld in een gedicht, word je je bewuster van de taal- je leert haar beter kennen, speelt met haar, probeert haar uit. Het mooie gedicht is iets om trots op te zijn. Maar het plezier, de groei, de ervaring iets te melden te hebben dat anderen graag lezen geeft kippenvel.
Binnen Het Andere Gedicht worden in mei en juni workshops Taalvorming voor docenten en begeleiders gegeven. Schrijven met mensen met een verstandelijke beperking: hoe doe je dat? En waarom? Kijk voor meer info over de workshops en de poeziewedstrijd op de site.
B. ontdekte al dat hij wel kan schrijven. En mooi ook. Nu jij? En daarna jouw leerlingen / cliënten?
http://www.specialarts.nl/334156/het-andere-gedicht-workshops
door Inge Raadschelders
Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op het kennisplatform van Special Arts.