28 september 2014
Vragen stellen is misschien wel het belangrijkste dat wijzelf ooit leerden op de kunstacademie. Bevraag jezelf, je werk, de omgeving, de ander. Ga nooit zomaar ergens vanuit.
van Special Arts
28 september 2014
Vragen stellen is misschien wel het belangrijkste dat wijzelf ooit leerden op de kunstacademie. Bevraag jezelf, je werk, de omgeving, de ander. Ga nooit zomaar ergens vanuit.
30 augustus 2014
‘Het is een mooi proces. Echt bijzonder. Maar voor ónze cliënten, onze jongen, onze doelgroep….’
Waar wij ook komen, wij ontmoeten mensen die denken dat het maken van gedichten niet mogelijk is voor hun clientèle of leerlingen. Bijna nooit is dat waar.
23 juli 2014
Achter project Het Andere Gedicht schuilt de werkwijze Taalvorming. Taalvorming is ontstaan in de nasleep van WO II, toen het onderwijs drastisch veranderde. Kinderen moesten mondiger worden, voor zichzelf leren opkomen, want wat er in de oorlog gebeurde: dat nooit meer. Kunstzinnige vorming, met als talige en literaire variant Taalvorming, zet de beoefening van kunst in met als doel de mens als geheel te ontwikkelen en niet langer slechts ‘vol te stoppen’ met kennis.
28 mei 2014
‘Als ik zeg dat we een gedicht gaan schrijven, dan weet ik nu al wat ze gaan zeggen.’ Wij kijken L. vragend aan. ‘Bleh, schrijven’, doet ze voor en ze zakt onderuit in haar stoel. Meteen herinner ik me dat ook weer van toen ik zelf op school zat. Getver, taal. Totdat op die ene dag er een dichteres in de klas kwam. Ze las ons voor en zette ons toen aan het werk. Ze hielp ons op weg, zette stapjes met ons, leidde ons door een proces. Aan het eind van de middag had ik een gedicht geschreven. Sindsdien weet ik dat ik eigenlijk houd van taal.
17 mei 2014
‘Ik kan niet schrijven hoor, dat wil ik wel even zeggen. Maar ik vind het wel heel leuk.’ Zegt B. tijdens de vertelronde. Wij knikken.
Een klein uur later leest hij zijn gedicht voor. Hij heeft een blos op zijn wangen. De groep lacht om zijn laatste zin. Hij kijkt naar zijn blaadje.